TIP:
Chcete
okamžitě vědět o každém novém e-mailu, aniž byste museli
neustále kontrolovat vaši e-mailovou schránku? Seznam a Centrum
nabízí ke svým službám speciální programy, které po instalaci do
počítače pracují na pozadí a automaticky vás upozorní na nové
e-maily. Nainstalujte si Centrum Notifikátor „Blonde Edition“
nebo Seznam Pošťák, který navíc dokáže zobrazit i náhledy
e-mailů.
|
Gigabajtové kapacity
však mají jeden háček. V případě Seznamu a Atlasu získáte po
registraci pouze 10 respektive 15 MB prostoru a zvýšení kapacity
schránky docílíte až zasláním SMS zprávy se speciálním kódem na
zvláštní telefonní číslo. U Seznamu tato zpráva stojí 3 koruny, u
Atlasu je zpoplatněna jako běžná SMS zpráva dle vašeho tarifu. Do
jedné hodiny pak automaticky dojde ke zvětšení vaší schránky na 2 GB
v případě Seznamu a na 1 GB u Atlasu. Atlas vám navíc za každý den,
kdy se přihlásíte přes webové rozhraní ke své poště, schránku zvětší o
2 MB. Velikost schránky tedy závisí na tom, jak často ji používáte.
Odlišnou a asi
nejsympatičtější strategii zvolilo Centrum, u kterého nemusíte posílat
žádné smsky, neboť ihned po registraci dostanete 1 GB prostoru.
Schránku přitom můžete postupně zvětšit až na 2 GB sbíráním tzv.
kreditů, které automaticky získáváte při používání služeb z rodiny
Centrum.cz.
Pokud často posíláte
svým přátelům elektronickou poštou velké soubory jako jsou např.
fotografie z dovolené, pak je pro vás ještě důležitějším parametrem
než celková kapacita schránky, maximální velikost příloh, které vaše
schránka zvládne odeslat či přijmout. Atlas si poradí s přílohami o
celkové velikosti až 10 MB, Seznam má limit nastaven na 13 MB a
nejlepší je v tomto ohledu Centrum, které umožňuje odeslat až 15MB
přílohy. Navíc uživatelé Centra si mezi sebou mohou posílat přílohy o
velikosti až 600 MB.
Rozhoduje rychlost a komfort
Síla nových freemailů
nespočívá pouze v obrovské kapacitě schránky, kterou stejně jen
málokdo plně využije, ale zejména ve vylepšeném uživatelském rozhraní
a množství nadstandardních funkcí, jenž zvyšují komfort při práci
s elektronickou poštou. V této oblasti mají trochu navrch Centrum a
Seznam před Atlasem.
Obě služby totiž
zobrazují u každé zprávy její náhled, který se skládá ze začátku
textu, čímž už z pouhého výpisu přijatých e-mailů získáte přehled o
tom, jaký je obsah jednotlivých zpráv. Jednotlivé zprávy lze nejen
třídit do vámi vytvořených složek, ale také barevně odlišit. Navíc
nechybí ani pokročilé prohledávání e-mailů, které dokáže vyhledávat
klíčové slovo nejen v předmětu či odesilateli, ale i v textu zprávy.
Psaní e-mailové adresy urychluje tzv. našeptávač, který se snaží podle
prvních písmen (ve spolupráci s adresářem) odhadnout e-mailovou
adresu, kterou chcete napsat. To vše jsou funkce, které najdete pouze
u freemailů od Centra a Seznamu.
Naopak všechny služby
se mohou pochlubit vyspělým antivirovým systémem, automaticky mažou
nebo do speciální složky ukládají nevyžádané reklamní zprávy (tzv.
SPAM) či zobrazují datum a čas posledního přístupu včetně IP adresy
počítače, ze kterého byl realizován. Díky tomu snadno zjistíte, zda si
někdo cizí nečte vaši poštu. Dále u žádné ze služeb nechybí pokročilý
systém filtrů, díky kterému si můžete např. nechat posílat upozornění
o nových zprávách na mobil či nastavit automatickou odpověď v případě,
že odjedete na dovolenou.
Minimum reklamy
Velmi příjemnou
zprávou je, že u všech tří služeb se nachází minimum reklamy, která by
jinak zbytečně prodlužovala načítání stránek. U Centra a Atlasu
najdete reklamní banner pouze na úvodní stránce a dál už vás nikde
reklama neobtěžuje. Přestože Seznam v nové verzi webového rozhraní
úvodní stránku vypustil, reklamních bannerů se obávat nemusíte.
V pravé části se nachází pouze textová reklama, jen někdy doplněná
miniaturním obrázkem. Zato však Seznam jako jediný přidává do
odesílaných e-mailů krátkou textovou patičku s reklamou.
Seznam e-mail
+
jednoduchost a snadnost ovládání
+ kontrola překlepů
+ přístup i přes mobil
- reklama v patičce mailu
- nelze odesílat HTML maily
- pouze jediný pohled na zprávy
Seznam E-mail se
vyznačuje jednoduchým webovým rozhraním s rychlým načítáním, při jehož
vývoji se Seznam z velké části nechal inspirovat Gmailem, i když v
rychlosti za Gmailem stále trochu zaostává. Komfort ovládání sice
nedosahuje takové úrovně jako u konkurenčního Centra, ale zato Seznam
jako jediný má kontrolu překlepů, automatické doplňování háčků a čárek
do e-mailu či možnost uložit všechny soubory obsažené v příloze do
jednoho ZIP souboru pro rychlé stažení.
Užitečné je také
automatické zobrazení náhledů obrázků, které jsou obsaženy v příloze.
Díky malé Java aplikaci je možné přistupovat ke schránce i z mobilních
telefonů. Naopak za závažný nedostatek lze považovat nemožnost
odesílání zpráv v HTML formátu, přestože přijímat je lze. Uživatele
též nepotěší reklamní patička, kterou Seznam přidává do odesílaných
e-mailů.
Centrum.cz e-mail
+ 1 GB
ihned po registraci
+ největší přílohy
+ komfortní a přehledné rozhraní
+ 6 druhů pohledů na zprávy
+ šifrování e-mailů
Centrum E-mail na
první pohled zaujme nejzdařilejším grafickým provedením, které i přes
velké množství funkcí zůstává velmi přehledné a navíc si jej na rozdíl
od ostatních služeb můžete co nejvíc přizpůsobit svým představám.
K tomu slouží především unikátní možnost výběru ze šesti
předdefinovaných pohledů na zprávy, které zahrnují mimo jiné i možnost
zobrazení zpráv seskupených do stromečků podle předmětu a odesilatele.
O komfortnosti uživatelského rozhraní svědčí i to, že ve výpisu zpráv
lze použít pravé tlačítko myši či možnost nadefinovat si vlastní
klávesové zkratky.
Velkou výhodou je, že
na rozdíl od konkurence dostanete gigabajtovou schránku ihned po
registraci a tudíž nikde nic nemusíte aktivovat. Centrum dále vede
v oblasti příloh a nechybí ani jedinečná možnost šifrování
elektronické pošty. Celkově je ze všech služeb nejvyrovnanější a nelze
mu vytknout žádný závažný nedostatek. Díky tomu si plně zaslouží
redakční CLiCK TIP.
Atlas mail
+ podpora
IMAP4
+ antispam s nastavením účinnosti
+ nonstop helpdesk
- chybí vyhledávání
- nemá náhled textu zpráv
Atlas E-mail rozhodně
nepatří mezi špatné služby, avšak jeho webové rozhraní nenabízí takový
komfort jako u Centra či Seznamu. Důvodem je absence několika již výše
zmíněných pokročilých funkcí, které však výrazně dokáží zpříjemnit
práci s poštou. Sice zde nechybí žádná z podstatných funkcí, ale
nenajdete zde ani nic nadstandardního.
Oproti Seznamu, který
má pouze jediný typ pohledu na zprávy, je třeba pochválit, že u Atlasu
si podobně jako u Centra můžete nechat zobrazit jak samotný výpis
e-mailů, tak i výpis společně s oknem pro čtení vybrané zprávy. Náskok
před konkurencí má Atlas pouze v možnosti nastavení účinnosti
antispamového filtru v 10 krocích a podpoře pokročilého protokolu
IMAP4, který ocení zejména počítačoví profesionálové.
SOUTĚŽ O 100 TISÍC
Seznam
připravuje na podzim začlenit do své e-mailové služby podporu skinů.
To znamená, že každý uživatel si bude moci vybrat z několika
grafických podob tu, která se mu bude nejvíc líbit. Šéf Seznamu Ivo
Lukačovič proto vyhlásil netradiční soutěž, v rámci které každý
šikovný webmaster může poslat svůj vlastní grafický návrh webového
rozhraní a nejlepší z nich bude odměněn 100 000 Kč. To, který návrh
vyhraje, rozhodnou ve finále samotní uživatelé Seznam e-mailu.
ATLAS MÁ IMAP4
U všech
tří e-mailových služeb můžete pracovat s elektronickou poštou nejen
v rámci jejich webového rozhraní, ale i prostřednictvím e-mailového
klienta s podporou protokolu POP3 (např. MS Outlook či Mozilla
Thunderbird). Jediný Atlas má navíc podporu pokročilejšího protokolu
IMAP4. Veškeré e-maily, které mohou být i roztříděné do složek, se
v tomto případě nachází na serveru provozovatele služby a jakmile se
připojíte na internet, dojde k synchronizaci e-mailového klienta
s obsahem vaší e-mailové schránky a vy tedy vždy dostanete aktuální
přehled pošty bez ohledu na to z jakého počítače přistupujete. To
oceníte např. tehdy, když potřebujete mít přístup k vaší firemní
korespondenci i z domova.
Zpět do archivu